Állatasszisztált segítség

Talán ma még a coaching fogalmát is kisebb hókuszpókusz érzés lengi körül, na de hogy macskával, az tényleg mindennek a teteje. 🙂 Az alábbi cikkben szeretném ezt egy kicsit közelebb hozni hozzátok.

Hogyan fogalmaznám meg egy mondatban a coaching lényegét és miben más, mint a tréning?

A coachingot nagyon egyszerűen szoktam megfogalmazni. Megoldásfókuszú, jövőre koncentráló beszélgetés, több ülésből álló folyamat, ahol nem történik tanácsadás, hanem kérdezéstechnikával és gyakorlatokkal támogatja a coach az ügyfelet, hogy haladjon a célja felé, megoldja az életében fennálló elakadást, és mindeközben feltételezzük, hogy rendelkezik az ehhez szükséges tudással, erőforrással, kompetenciákkal. A tréner abban más, hogy ott van tudástranszfer, a coachingban nincs, se sugalmazás, viszont az empátia, értő figyelem mindkettőnél elengedhetetlen.
Szerintem az a jó szakember, aki tartja a bakot, megtámasztja a létrát, de tudja, hogy a feladat a coachee-n van, ez amolyan csinálós műfaj. Hiába olvasol el ezer meg egy segítő könyvet, vagy veszel részt kismilló tréningen, Ha nem teszel semmit másképp a mindennapokban, mint korábban volt, akkor változás sem lesz.

Jó hír

Carlos pitizik

A jó hír, hogy mind a coaching ülések, mind tréningek alkalmával be lehet vonni cicákat
is. Külföldön már elterjedt a terápiás cicák képzése és vizsgáztatása, ez itthon még gyerekcipőben jár. Nekem Bánszky Noémitől és Petró Esztertől volt szerencsém elmélyedni ebben a témában, noha 9 éves korom óta van, vannak saját cicáim. 10 évesen kívülről fújtam több macskás, orvosos könyvet, de az, hogy a munka során milyen csodás dolgokat lehet velük elérni, illetve hogyan lehet őket is pozitív megerősítéssel tanítani, csak pár éve lett az életem része. Akit érdekel, itt elolvashatja, hogyan indultunk el Süti cicámmal: https://allatasszisztaltsegitseg.hu/2021/08/28/mi-fan-terem-a-terapias-macska/

Foglalkozás típusok

Fontos pillére a csoportos és egyéni foglalkozásoknak is az állatasszisztált aktivitások. Kezdjük azzal, hogy megnézzük, milyen foglalkozás típusok léteznek. Állatasszisztált jelenlét: ebben az esetben nincsen külön feladat vagy felépített foglalkozásmenet, az állat puszta jelenlétének jótékony hatását használjuk ki, esetleg a motiváló hatását.

Állatasszisztált aktivitás: ez közös játék, de konkrét cél, fejlesztési terv nincsen. Természetesen lehet fejlesztő hatású játékokat csinálni közösen, azonban itt az elsődleges cél a vidámság.

Állatasszisztált terápia: meghatározott terápiás cél elérése érdekében szervezett fejlesztőfoglalkozás terápiás állat bevonásával.

Állatasszisztált oktatás: alkalmanként vagy folyamatosan is előfordulhat, oktatási tevékenység beágyazva. Akár osztálytermi, tantárgyi foglalkozásokat színesítve, a tananyag elsajátítását segítve állatos feladatokkal. Ideális esetben a csoportos foglalkozásokon részt vesz a foglalkozásvezető, az állat
felvezetője és a résztvevők. Abban az esetben, ha egyéni és nem csoportos munkáról van szó, akkora felvezető és a foglalkozásvezető lehet ugyanaz a személy.

Újkeletű kategória ma már az állatasszisztált coaching, ami általában egy fejlesztő folyamat, ahol az állattal történő közös munka során a kliens által tett felismerésekkel tudunk dolgozni. Ismert coaching eszköz a kép kártyázás, ahol a projekció a kiindulási pont, hasonló ez az állatasszisztált foglalkozásokon is.

Süti munkában

A cicák már bizonyítottak

Tudományos kísérletek támasztják alá, hogy az állatok simogatásának hatására csökken az emberek vérnyomása, szív frekvenciája. Annyit hozzátennék, hogy természetesen ez abban az esetben igaz, ha az egyén nem fél az adott állattól, akivel találkozik, noha ez a szorongás oldható idővel, türelemmel és különböző gyakorlatokkal.
Egy állat hatására az emberek általában nyitottabbá válnak, nő a biztonságérzetük. Ebből következik, hogy csupán már jelenlétük is segíti az egyéni vagy csoportos munkát. Az állatokkal való kapcsolat folyamán az ügyfelek kommunikációs jelzéseire azonnal könnyen értelmezhető válasz jön, így könnyebb rájönni a cselekedetek és következményeik összefüggésére. Nekem az a tapasztalatom, hogy bármilyen állat
megjelenése a foglalkozáson hatalmas csoda és öröm a kicsik és nagyok számára egyaránt. Mindig kiemelten fontos szempont, hogy se az állatka, se az ember semmilyen testi vagy lelki sérülést ne szenvedjen, tehát a foglalkozás felépítését igazítani kell a résztvevő állat képességeihez és tűrés szintjéhez is.
A cicákkal történő közös munka azért is különleges ebből a szempontból, mert sokkal kevésbé hódolnak be az emberi utasításoknak, tehát valós kapcsolódások jönnek létre. Ezt a Macskalandok oldalán Bánszky Noémi tökéletesen fogalmazta meg:

“Egy macskának véleménye van az életről és nem kér érte bocsánatot. Ha kedve van közeledik, bújik, dorombol, de ha egyedül szeretne lenni, bátran félre vonul. Ahhoz, hogy együttműködjön velem, számtalanszor arra van szükség, hogy alkalmazkodjak az igényeihez. Nem lehet kényszeríteni, zsarolni, nem tűri az erőszakot. Nem akar mindig, mindenkinek, mindenáron megfelelni. Nem lehet függésben tartani. Nem fél meghúzni a határait. Ha azt szeretném, hogy jó kapcsolatunk legyen egymással, akkor kedvesnek
és megértőnek kell vele lennem, mert ez a legminimálisabb minimum, amit elvár tőlem.
Szóval, igen, ha valamit ki kellene emelnem, hogy miért tartom fantasztikusnak a macskákkal való munkát, a velük való együttműködést önismereti szempontból, az ez. Hogy képesek úgy kapcsolódni, és megőrizni a kedvességüket, bájukat, hogy közben nem adják fel magukat, és nem félnek konfrontálódni, amikor erre van szükségük.”

Nézzünk néhány konkrét példát, gyakorlatot

Kommunikációs készség fejlesztő hatása van, ha az ügyfelek kérhetnek trükköt a cicától. Ebben az esetben a felvezető először bemutatja, hogy mit és hogyan tud az állat és utána a gyermek vagy felnőtt megcsináltatja a cicussal. Ez növeli az önbizalmukat a sikerélmény által.
Hatalmas élményt szokott okozni a terápiás macskával együtt teljesített akadálypálya is. A cicák is sok trükköt végre tudnak hajtani jutalomfalatért cserébe, ami igazi újdonság általában nem csak a gyerekeknek, hanem a felnőtteknek is.
Ha megkérjük az ügyfelet, hogy jellemezze a vele szemben lévő cicát, az is érdekes felismerésekhez vezethet. Hiszen amikor valaki másról beszélünk, az valójában rólunk mesél.

Alvin az akadálypályán

Melyek a leggyakoribb témák ezeken a foglalkozásokon?

Önismeret mélyítés, önreflexió gyakorlása, határszabás, ehhez kapcsolódóan az önbizalom, vagy akár az időgazdálkodás, kommunikációs készségek fejlesztése, konfliktuskezelés gyakorlása. A lényeg mindig a megfelelő célkitűzés mellett az erőforrásgyűjtés és a kívánt jövőbeli viselkedésünk, énképünk biztonságos
környezetben történő megismerése, gyakorlása, hogy utána a való életben is hatékonyan tudjuk kamatoztatni.

Ha szeretnél még többet tudni erről, akkor fordulj hozzám bizalommal, szeretettel várlak!

Pados Eszter
Sunshiny Coaching
+36206698318